تربیت حیوانات

چگونه سگمان را از پارس کردن منع کنیم؟

چگونه سگمان را از پارس کردن منع کنیم

چگونه سگمان را از پارس کردن منع کنیم؟

سگهای ما از چیزهای ساده‌ای لذت می برند: غذا خوردن، پیاده روی و البته پارس کردن برای موضوعات مختلف و تقریباً همه‌شان این کار را انجام می‌دهند. ما در این مقاله تلاش داریم به شما یاد بدهیم که چگونه سگ خود را از پارس کردن نهی کنید.

در بیشتر اوقات سگتان پارس می‌کند تا چیزی به شما بگوید: “یک نفر دم در است”. “من می خواهم کسی با من بازی کند”. “آن چیز مرا می ترساند” و چیزهایی از این قبیل. اما اگر این پارس کردن برای مدت طولانی ادامه یابد، یا در زمان نامناسبی اتفاق بیفتد – مثلاً در شب یا زمانی که بیرون از خانه هستید – می تواند مشکل ساز شود. بنابراین بهتر است این مقاله را بخوانید و به کار ببندید!

پارس کردن برای گفتن این که “من حوصله ام سر رفته”

آیا سگ شما در طول روز بدون هیچ دلیلی پارس می کند؟ اگر مطمئن هستید که صدای همسایه‌ها یا صدای محرک دیگری را نمی‌شنود، بی‌حوصلگی ممکن است تنها توضیح آن باشد!

خوشبختانه، در بیشتر موارد رفع بی حوصلگی سگها آسان است. نگاهی به آنچه که سگ شما در طول روز گذرانده بیاندازید و مثلا از خود بپرسید آیا همه فعالیت ها و اتفاقات خوب، صبح ها برای سگتان اتفاق می افتد؟ اگر چنین است سعی کنید آنها را در طول روز پخش کنید و تا سگ شما در زمان‌های مختلف روز چیزهایی برای سرگرم شدن داشته باشد . اگر نه پس ممکن است سگ شما فقط به توجه بیشتری نیاز داشته باشد. شما می توانید کارهایی مثل بیشتر بازی کردن و وقت گذراندن با او را انجام دهید تا انرژی او صرف شود، در اینصورت او به جای بی حوصلگی و عصبانیت و درنتیجه پارس کردن بی‌موقع، احساس رضایت و البته خواب آلودگی می کند!

در چنین شرایطی می‌توانید این کارها را به برنامه روزانه سگتان بیفزایید:

  • دفعات یا مدت پیاده روی روزانه با سگتان را افزایش دهید
  • در پیاده‌روی‌ها اسباب‌بازی‌هایی را برای پرتاب کردن و دویدن سگتان با خود ببرید تا او مقداری کالری اضافی بسوزاند
  • برای او “قرار بازی” منظم با سایر سگ ها داشته باشید
  • زمان پیاده روی، با سگ خود بازی هم بکنید
  • به سگ خود برای جویدن، تشویقی یا اسباب بازی جویدنی بدهید
🐾نکته مهم: به یاد داشته باشید که بلافاصله در زمان پارس کردن تسلیم او نشوید و هیچ یک از این فعالیت های بالا را انجام ندهید. در غیر اینصورت هر بار که مثلا بازی کردن با شما را بخواهد، پارس می کند.

پارس کردن به معنای اینکه «چه کسی پشت در است؟»

اینکه هربار کسی پشت در خانه شما می‌آید و یا صدای پای کسی در راه پله شنیده شود، سگ شما شروع به پارس کردن بکند واقعاً خوشایند نیست، و شما در اسرع وقت باید این رفتار سگتان را اصلاح کنید

اینجا چند ترفند برای انجام این کار به شما آموزش می‌دهیم:

صداهای تحریک آمیز مثل صدای راه رفتن در راه پله و صدای زنگ در را ضبط کنید و آنها را برای سگ خود پخش کنید. این کار را با صدای بسیار آرام شروع کنید و به تدریج صدا را افزایش دهید. بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که او در حال خوردن خوراکی مورد علاقه‌ش است، یا زمانی که او غرق در خوردن شام است. با این کار ممکن است چند روز طول بکشد، اما سگها معمولا با این روش به آن صداها عادت کرده و یاد میگیرند آنها را نادیده بگیرند.

🐾نکته مهم: زمانی که در حال آموزش سگتان با این روش هستید دقت کنید که صداهای واقعی حواس سگتان را از صدایی که شما پخش می‌کنید پرت نکند. مثلا زنگ در را قطع کنید.

 

روش دیگری هم برای آموزش پارس نکردن در واکنش به صدای در و راه‌پله این است که یک رفتار جایگزین را به یاد سگ خود بیاورید. مثلا هر بار که کسی در را می زند، به سگتان بگویید «به رختخواب برود» یا «اسباب بازی خود را بیاورد» یا رفتار دیگری که می داند چگونه انجام دهد. سپس به او تشویقی بدهید.

پارس کردن برای گفتن «با من بازی کن»

این رفتار سگ شبیه پارس کردن به معنای «حوصله‌ام سر رفته» است، اما زمانی اتفاق می‌افتد که سگ در جستجوی توجه و بازی شما است. بنابراین پرت کردن حواس او با اسباب‌بازی احتمالاً کارساز نیست. اگر سگ شما به دنبال جلب توجه است، بهترین کار این است که او را نادیده بگیرید. اتاق را ترک کنید و به جایی بروید که او نمی تواند دنبال شما بیاید و وقتی ساکت شد برگردید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، سعی کنید از او رفتار دیگری بخواهید: بنشین، دراز بکش، دست بده و…

🐾نکته ویژه: سر سگی که پارس می‌کند فریاد نزنید یا حتی با او صحبت نکنید! این کار شما “توجه” به حساب می آید، بنابراین به شما کمکی نمی کند.

 

پارس کردن به معنای «بیدار شو»

این یکی از آن رفتارهاییست که چون معمولا شبها رخ می‌دهد نه تنها می‌تواند شما را به مرز جنون بکشاند، بلکه ممکن است شکایت همسایگان را هم در پی داشته باشد. پس لازم است راهی برای درمان آن بیابید.

ما اینجا چند آموزش ساده برایتان داریم

ابتدا مطمئن شوید که اتاقی که سگ شما در آن می‌خوابد کم صدا باشد. پنجره ها را ببندید و پرده ها را بکشید تا از هر گونه مزاحمت کوچکی که ممکن است منجر به پارس کردن او شود جلوگیری کنید. ممکن است که دادن یک فضای کوچک‌تر برای پرسه زدن در طول شب (مانند یک اتاق به جای کل خانه) باعث شود سگ شما احساس امنیت بیشتری کند و پارس کردنش کمتر شود.

در مرحله بعد، از نکاتی که در بخش مربوط به پارس کردن «من حوصله ندارم» استفاده کنید. اینجا یک نکته طلایی را به شما می‌گوییم و بر آن تاکید می‌کنیم: سگ خسته سگ خوبی خواهد بود!

🐾نکته مهم: اگر سگ شما اصرار دارد در ساعات آغازین شب پارس کند از بلند شدن و توجه به او خودداری کنید، زیرا می تواند دقیقاً همان چیزی باشد که او به دنبال آن است.

 

بهترین ایده این است که پارس سگ را نادیده بگیرید، اما ناراحتی همسایگان – و البته سلامت روانی شما – باعث میشود این همیشه ممکن نباشد! اگر باید به صدای سگتان توجه کنید تا مطمئن شوید او به شما مثلا در مورد سرقت هشدار نمی‌دهد، آن را بسیار سریع و تا حد امکان خسته‌کننده کنید. به سگ خود نگاه نکنید (می دانیم سخت است!)، با سگ خود صحبت نکنید و قطعاً بعدش سگ خود را دعوت نکنید تا در رختخواب شما بخوابد!!

نکته دیگر این است که یک روال دقیق زمان خواب و بیداری را ایجاد کنید و به آن وفادار بمانید.

نکته پایانی:
تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تنبیه سگ‌ها به هیچ وجه به یادگیری آن‌ها کمک نمی‌کند، بنابراین توصیه می‌کنیم بجای نهی کردن سگها از پارس کردن، آنها را به آرامی و با کلمات محبت آمیز بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *