نگهداری حیوانات, سگ

ادویه های مفید و مضر برای سگ ها

سگ و ادویه های ممنوع

شاید بارها به این فکر افتاده اید که تغییری در رژیم غذایی سگتان ایجاد کنید و حتما این سوال برایتان پیش آمده که، آیا سگ ها می توانند ادویه بخورند؟

بله! می توان گفت که سگ ها همانند ما به ویتامین‌ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود نیاز دارند. خوشبختانه، یک منبع عالی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها که سیستم ایمنی و دستگاه گوارش سگ شما را تقویت می کند، همگی در گیاهان و ادویه ها یافت می شود.

اگر قصد دارید که ادویه جات را نیز به وعده های غذایی سگتان اضافه کنید، همواره به این موضوع توجه داشته باشید که برخی گیاهان و ادویه ها ممکن است خطراتی را هم به دنبال داشته باشند؛ بنابراین، در این مقاله از زوکلیک قصد داریم به بررسی ۱۴ گیاه و ادویه ایمن و همچنین ۱۷ ادویه ای که هیچگاه نباید به سگتان بدهید، بپردازیم.

ادویه ممنوع برای سگ

چه ادویه هایی برای سگها ممنوع است؟

چه ادویه ها و گیاهانی برای سگ ها مفید و بی خطر هستند؟

موارد زیر نیز باید در حد معقول و با اطلاع دامپزشک مصرف شود:

۱ . زردچوبه : ادویه ای با ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی بوده و همچنین می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

چه سگ هایی نباید زردچوبه بخورند؟ سگ هایی که باردار، مبتلا به سنگ کیسه صفرا، بیماری های کلیوی، کمبود آهن و مشکلات لخته شدن خون دارند، هرگز نباید زردچوبه مصرف کنند.

۲ . شوید : این گیاه با دارا بودن مواد مغذی همچون: کلسیم، پتاسیم، ویتامین های آ و ث موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و به رفع یبوست نیز کمک می کند.

توجه! از اسانس شوید استفاده نشود. تماس اسانس شوید با پوست سگ، موجب اِگزِما می شود.

۳ . رازیانه : گیاهی مناسب جهت تقویت سیستم ایمنی و افزایش اشتها

نکته: مصرف بیش از اندازه رازیانه موجب اسهال می شود.

 

۴ . ریحان : گیاهی غنی از ویتامین های آ ، ب کمپلکس ، ای و ث که با اثر آرام بخشی خود در درمان سگ های مبتلا به اضطراب موثر است.

به یاد داشته باشید که : مصرف بیش از حد ریحان سبب ناراحتی دستگاه گوارش و در نهایت منجر به اسهال و استفراغ سگ می شود. همچنین برخی سگ ها نسبت به ریحان واکنش های آلرژتیک نشان می دهند.

۵ . گشنیز : این گیاه با دارا بودن ویتامین های آ ، ث، کا، موجب سلامت چشم ، تقویت پوست و مو و همچنین تقویت سیستم ایمنی می شود. از دیگر خواص آن نیز می توان به تازه کردن نفس سگ، اشاره کرد.

پی نوشت: ابتدا کمی از این گیاه را امتحان کنید تا ببینید آیا حیوان خانگی شما علاقه مند است یا خیر. سگ ها معمولا طعم گشنیر را دوست ندارند.

۶ . دارچین : این ادویه یا تنظیم سطح قند خون و ارتقا سلامت قلب، سلامت سگ را تضمین کرده و همچنین باعث رفع ناراحتی های گوارشی می شود.

توجه! استنشاق دارچین باعث مشکلات تنفسی مانند سرفه و خفگی می شود.

۷ . زنجبیل : این گیاه به دلیل وجود خاصیت ضد التهابی خود، سبب کاهش ناراحتی های معده، کاهش نفخ و همچنین کاهش علائم آرتریت (التهاب مفاصل) در مفاصل و عضلات می شود.

بدانید: زیاده روی در مصرف این ادویه لذت بخش می تواند باعث گاز معده، حالت تهوع و سوزش سر دل شود.

۸ . رزماری : این گیاه را می توان به عنوان منبعی غنی از آهن، کلسیم و ویتامین ب ۶ در غذای سگ گنجاند. همچنین این گیاه در هضم غذا نیز بسیار موثر است.

نکته: برخی از سگ ها نسبت به رزماری واکنش های آلرژتیک نشان می دهند و در صورت مصرف به ناراحتی های شکمی دچار شوند.

۹ . آویشن : ادویه ای دارای ویتامین های آ ، ث، کا، آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و فیبر بوده که می توان آن را در غذای سگ اضافه کرد.

بدانید: مصرف بیش از حد آویشن سبب مشکلاتی در دستگاه گوارش شود.

۱۰ . پونه کوهی : گیاهی مناسب در رفع سوء هاضمه و اسهال بوده و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، سیستم ایمنی را نیز برطرف می کند.

توجه! از افزودن عصاره پونه کوهی به غذای سگ، خودداری کنید.

۱۱ . خار مریم : می تواند از بسیاری از بیمارها مانند بیماری های کبدی ،پانکراتیت (تورم لوزالمعده) ، کیسه صفرا و حتی سرطان جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید که : مصرف بیش از حد مناسب خار مریم باعث اسهال و ناراحتی های گوارشی می شود.

۱۲ . مریم گلی : به دلیل مقابله با آلرژی های فصلی، تقویت سیستم ایمنی و خواص ضد میکروبی خود، گیاهی‌ مناسب برای مصرف در کنار غذای سگ است.

پی نوشت: در حد اعتدال مصرف شود.

۱۳ . قاصدک : جالب است بدانید که قاصدک به عنوان یک دیورتیک (ادرار آور) عمل کرد و سلامت کبد را تضمین می کند. همچنین به هضم غذا کمک کرده و کیسه صفرا را تقویت می کند.

توجه! مصرف زیاد قاصدک موجب ادرار بسیار و در نهایت کم آبی بدن سگ می شود.

 

۱۴ . نعنا : این گیاه خوش‌بو و خنک در هضم غذا موثر بوده و باعث تازه شدن نفس سگ نیز می شود.

بدانید: مصرف بیش از چند برگ نعنا باعث اسهال و ضعف در سگ می شود.

چه ادویه ها و گیاهانی برای سگ ها مضر و خطرناک محسوب می شوند؟

۱ . فلفل دلمه : از آنجا که این گیاه حاوی اوژنول (نوعی روغن) است، می تواند برای سگ ها خطرناک باشد و در صورت مصرف باعث بی حالی، اسهال و استفراغ شود.

۲ . آلوئه ورا : این گیاه حاوی برخی ترکیبات سمی مانند ساپونین است که مصرف آن می تواند باعث ایجاد مخاط و آب بیشتر در روده شود که در نهایت موجب تغییر رنگ در ادرار، اسهال و استفراغ می شود.

۳ . برگ بو : دارای روغن اوژنول در ترکیبات خود بوده (مانند فلفل دلمه) که همین آن را سمی و خطرناک می کند. اسهال از عوارض مصرف آن است.

۴ . فلفل سیاه : وجود ماده پیپرین(عامل بو و طعم فلفل) می تواند سیستم گوارش را تحریک کند، که در صورت مصرف باعث سوء هاضمه و شکم درد در سگ می شود.

۵ . فلفل قرمز : این ادویه موجب تحریک چشم ها، بینی و گلو شده و در صورت مصرف باعث درد و سوزش معده، اسهال و استفراغ شود.

۶ . میخک : همانطور که در موارد گفته شد، اوژنول برای سگ ها سمی است و در میخک مقدار زیادی از این روغن وجود دارد. از دست دادن اشتها، تشنج و بی حالی از عوارض ناشی از مصرف میخک است.

۷ . پودر کاکائو : یکی از رایج ترین مسمویت ها در سگ ها از مصرف شکلات است، در حالی که پودر کاکائو حاوی کافئین و تئوبرومین بوده و برای سگ ها بسیار سمی است. بالا رفتن ضربان قلب، تشنج و حتی مرگ از عوارض مصرف کاکائو است.

۸ . ادویۀ کاری : با وجود اینکه این ادویه برای سگ ها سمی نیست، اما به دلیل طعم تند آن می تواند باعث ناراحتی های شکمی از جمله اسهال و استفراغ شود.

۹ . سیر : از آنجا که سیر حاوی ترکیب سمی تیوسولفات است، می تواند باعث کم خونی و ناراحتی های گوارشی شود.

۱۰ . رازک : این گیاه بسیار سمی بوده و در صورت مصرف باعث هایپرترمی بدخیم، لخته شدن غیر طبیعی خون و حتی مرگ می شود.

۱۱ . خردل : انواع خردل برای سگ ها مضر و سمی بوده و باعث شکم درد، کاهش اشتها و اسهال می شود.

۱۲ . جوز هندی : از آنجا که این ادویه حاوی یک ماده شیمیایی است که در صورت مصرف زیاد می تواند باعث مشکلات مختلفی مانند ناراحتی معده، خشکی دهان، اسهال و استفراغ شود، برای سگ ها ممنوع است.

۱۳ . پیاز : مصرف آن همانند سیر می تواند باعث کم خونی و ناراحتی های گوارشی شود ، زیرا در ترکیبات خود تیوسولفات دارد.

۱۴ . جعفری : مصرف بسیار زیاد آن، سمی است و باعث بروز مشکلاتی می شود.

۱۵ . نمک : مصرف زیاد آن برای سگ ها مضر بوده و حتی ممکن است باعث مرگ سگ شود.

۱۶ . سیب زمینی : از آنجا که این سبزیجات حاوی سولانین می باشد، سمی است. بنابراین مصرف آن به صورت خام یا آب پر خطرناک است.

۱۷ . زرشک : سگ ها ذاتاً گوشت خوار هستند و زرشک برای آنها می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

اقدامات لازم پس از خوردن ادویه ها و سبزیجات ممنوعه

لازم است بدانید که همواره، پیشگیری بهترین و سریعترین راه برای درمان بوده و هست. پس بهتر است ادویه ها و سبزیجات ممنوعه را دور از دسترس سگتان قرار دهید، اما اگر تمام جوانب احتیاط را رعایت کردید و باز هم متوجه شدید که سگتان یکی از این موارد ممنوعه را خورده ، لازم است آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *